تجسم مفهوم انتزاعی مرگ و زندگی در اشعار محمدجواد محبت |
کد مقاله : 1059-TARVIJ18 (R4) |
نویسندگان |
هاشم کرمی *، نسرین علی اکبری، زانیار نقشبندی دانشگاه کردستان |
چکیده مقاله |
کاربرد مفاهیم انتزاعی در متون ادبی، امری لازم وگریزناپذیر جهت نشاندادن نگرش شاعران و نویسندگان نسبتبه جهان است که با کمک طرحوارههای عینیشدۀ برگرفته از تصورات ذهنی صورت میپذیرد. یکی از شاعرانی که عناصر ذهنی را در قالب تصاویر عینی بیان داشته، محمدجواد محبت است. وی برای تجسّمبخشی به امور ذهنی از سازوکارهای مرتبط با حوزهی زبانشناسی شناختی به خوبی بهره گرفته است. «مرگ و زندگی» از جمله مفاهیمی هستند که با این شیوه بازنمایی شده اند. در اشعار محمدجواد محبت، مرگ و زندگی با تصاویر متنوعی عینیسازی شده است تا مخاطب بتواند درک درستی از نگرش ذهنی او داشته باشد. مرگ و زندگی از نگاه شاعر گاهی به صورت انسان تجلّی مییابند، گاهی نیز موارد بیانشده به صورت عناصر موجود در طبیعت یا اشیاء خود را نشان میدهند که هر یک از آنها با ویژگیهای خاصّ، مخاطبان را تحت تاثیر قرار میدهند. مرگ و زندگی از نگاه محمدجواد محبت به صورت عناصر خوردنی نیز بروز میکند که در پایان باید گفت کاربست طرحارههای تصویری مرگ در اشعار وی نسبتبه مفهوم ذهنی زندگی از بسامد کمتری برخوردار است. این تحقیق با روش توصیف و تحلیل شواهدمثال از مجموعه اشعار محمدجواد محبت صورت گرفته که در آن ضمن شناسایی حوزههای مبدا بهکاررفته در استعارههای مورداشاره، به تحلیل شناختی آنها پرداختهایم و جهانبینی مسلط بر ذهن و روان شاعر را برای مخاطبان شرح نمودهایم. |
کلیدواژه ها |
زبانشناسی شناختی، تجسّمبخشی، مرگ و زندگی، محمدجواد محبت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |