بررسی اثربخشی استفاده از داستان کوتاه در بهبود مهارت خواندن فارسی در غیرفارسی زبانان |
کد مقاله : 1076-TARVIJ18 (R2) |
نویسندگان |
مژده شفیعی * هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد شهید حاج قاسم سلیمانی
استادیار |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر به بررسی میزان تأثیر داستان کوتاه در تقویت مهارت خواندن فارسیآموزان خارجی و مقایسه آن با روش سنتی دستور-ترجمه پرداخته استدر این پژوهش، 40 فارسیآموز خارجیِ در حال تحصیل در رشته آزفا (آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان)، در سطح فوقِ میانی از کشورهای روسیه، لبنان، عراق و کره جنوبی مشارکت داشتند. پیش از تدریسِ خواندن از طریق داستان کوتاه، نخست مهارت خواندن به روش سنتیِ دستور-ترجمه به فارسیآموزان آموزش داده شده و براساس آن آزمونی نیز از آنان گرفته شد. برای انجام این پژوهش، سه داستان کوتاه از مجموعه داستانهای کلیله و دمنه و مرزباننامه انتخاب و طی سه جلسه تدریس شد. پس از اتمام تدریس، زبانآموزان در پسآزمونی بر مبنای داستانهایی که به آنها تدریس شده بود، شرکت کردند. در نهایت، نتایج حاصل نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که بین نمره مهارت خواندن در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد(01/0P<، 18/9=F). بر این اساس پیشنهاد می شود به منظور بهبود مهارت خواندن در غیرفارسی زبانان از داستان های کوتاه استفاده شود. |
کلیدواژه ها |
مهرات خواندن، زبان آموزی، غیرفارسی زبانان، داستان کوتاه |
وضعیت: پذیرفته شده |