بررسی مضامین تعلیمی - تربیتی دیوان بدر شروانی
کد مقاله : 1086-TARVIJ18 (R2)
نویسندگان
وحید علی بیگی *1، مریم بابایی2
1دانشگاه ارومیه
2دانشگاه رازی
چکیده مقاله
ادبیات ما سرشار از نکات تعلیمی- تربیتی فراوانی است که شعرا و نویسندگان در قالب آثار نظم و نثر به این امر اقدام نموده‌اند، بدر شروانی از جمله شاعرانی است که در خلال متون نظم خود، از این امر بی‌بهره نبوده و نکات فراوانی را در قالب متون تعلیمی به جهت ارشاد برای مخاطبان بیان داشته است. وی از خردورزی و توجه به تعقل در کنار دانش و هنر برای پیش‌برد امور تعلیمی بهره می‌گیرد، سپس مخاطبان را به رعایت سخاوت و بخشش دعوت می‌کند، از نظر بدر شروانی، ایجاد عدالت در جامعه و توجه به قناعت، از دیگر اموری است که می‌توان راهگشای سعادت بشر و جاودانگی نام ممدوح گردد. وی همچنین از تواضع و بردباری به نیکی سخن می‌گوید و ممدوحان خود را به رعایت آن ترغیب می-کند، از نظر شروانی، عشق و دوستی در کنار همنشین خوب و لزوم داشتن همدم نیکو، از دیگر مواردی است که می‌تواند سعادت بشر را در پی داشته باشد که تتمه این اعمال، توبه کردن از اعمال گذشته است که شاعر تمامی این موارد را با بیان نکات تعلیمی- تربیتی برای مخاطبان در قالب متون نظم بیان می‌کند تا اندیشه‌های تعلیمی وی برای مخاطبان اثبات گردد. این پژوهش با روش توصیف و تحلیل اشعار بدر شروانی و با تحلیل آن صورت گرفته تا نشان دهیم که نگرش شاعر درباب تعلیم و تربیت به چه صورت نمود یافته است.
کلیدواژه ها
ادبیات تعلیمی، بدر شروانی، نکات تربیتی، متون نظم.
وضعیت: پذیرفته شده