تحلیل و بررسی انواع ادبی در اشعار کتاب فارسی ششم |
کد مقاله : 1095-TARVIJ18 (R2) |
نویسندگان |
مهدیه سلطانی1، عبداله ولی پور *2 1دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. ایران 2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران - ایران |
چکیده مقاله |
ادبیات و شعر از گذشته تا به امروز پیوندی قوی با آموزش داشته است. شعر به عنوان بخشی از ادبیات کودکان به دلیل درا بودن وزن، موسیقی و ظرفیت فوق العاده، ابزار مناسبی برای آموزش است. بررسی محتوای اشعار کتاب فارسی ششم ابتدایی از نظر انواع ادبی (حماسی، تعلیمی، غنایی) و زیرمجموعهها و مولفههای هریک، از مهمترین اهداف این پژوهش میباشد. در این پژوهش که به شیوة توصیفی- تحلیلی انجام یافته است، ابتدا موضوع مورد مطالعه قرار گرفت و پس از تسلط نسبی به موضوع و مبانی نظری، ویژگی هرکدام از شعرها با توجه به شاخصههای مورد نظر استخراج شد و در نهایت طبقهبندی شده و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که انواع ادبی در اشعار این کتاب، بسامد یکسانی ندارند. از لحاظ کمی، میزان ادبیات تعلیمی با شاخصة پند و اندرز و ارزش های اخلاقی از بسامد بالایی نسبت به سایر گونههای ادبی است. شاخصه ادب عرفانی در ادبیات غنایی بسیار پررنگ بوده وموضوعات دینی، ملی و وطنی، شناخت شخصیتهای دینی در مقایسه با سایر موضوعات بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. |
کلیدواژه ها |
انواع ادبی، کتاب فارسی ششم ابتدایی، تحلیل محتوا، شعر |
وضعیت: پذیرفته شده |