برهم‌کنش متن و تصویر در آثار طاهره ایبد بر اساس نظریۀ پری نودلمن
کد مقاله : 1102-TARVIJ18 (R3)
نویسندگان
فاطمه برادران *1، امیرحسین مدنی2
1علوم انسانی,زبان های خارجه,زبان و ادبیات فارسی,دانشگاه کاشان,کاشان,ایران
2دانشگاه کاشان. دانشکده زبان و ادبیات فارسی.
چکیده مقاله
متن و تصویر، در‌کتاب‌های کودکان پیوندی تنگاتنگ باهم دارند و هر دو روایت‌گر یک موضوع و یک داستانند. هر دو سعی بر‌آن دارند‌که شکاف موجود در یکدیگر را پرکنند؛ علاوه بر آن، هدفی‌که تصویر‌گر دارد، تکمیل مطالبی‌است‌که نویسنده در متن بیان کرده است. گاه غرض هر‌دو، افزودن اطلاعاتی جدید‌ و گشودن افقی نو در برابر دیدگان مخاطب است، آن هم مخاطبی‌که تخیلش قوی است و با تلنگری به پرواز در‌می‌آید.با توجه به اهمیت این موضوع، نظریه‌پردازان متعددی دیدگاه های خود را دربارۀ ارتباط متن و تصویر بیان کردند .نودلمن یکی از نظریه پردازان تصویر‌گری داستان‌های کودک است‌که با ارائۀ شش‌گونه کارکرد تصویر‌گری، سعی برآن دارد که ثابت کند کتاب‌های تصویری، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد هستند.او از طریق این کارکردها مشخص می‌کند که چه زمان متن و تصویر با هم تطابق دارند و چه زمان بر هم افزونی می‌گیرند.نارسایی متن و تصویر زمانی مشخص می‌شود که در هیچ‌یک از این حیطه‌‌ها جای نداشته باشند.روش‌کار نگارند‌گان در این مقاله، بررسی ارتباط متن و تصویر در مجموعۀ‌7جلدی‌متل واره-ها، اثر ایبد-یکی از نویسندگان کودک و نوجوان‌-است.در این بررسی، نگارندگان به این نتیجه دست می-یابند که اغلب تصاویر، درگونۀ اول و دوم؛ یعنی تأییدگری و مکملی می‌گنجند.علاوه برآن،گونۀتوسعه گرایی همراه با انواع و اقسام آن نیز در این مجموعه‌ها دیده می شود.
کلیدواژه ها
ایبد-متل واره‌ها-روش‌‌های تصویرگری-نودلمن-برهم‌کنش متن و تصویر
وضعیت: پذیرفته شده