تربیت با تأثیرپذیری از قرآن در شعر کودک دهۀ هفتاد |
کد مقاله : 1140-TARVIJ18 (R1) |
نویسندگان |
بهرام شعبانی *1، اسدالله جعفری2، حمیده رحمانیان3 1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جهرم، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه جهرم، ایران. 2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، ایران 3دانشآموختهی کارشناسیارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، ایران |
چکیده مقاله |
چکیده شاعران و نویسندگان ادب فارسی از دیرباز به کودکان نیز نظر داشته و مسائل مرتبط با این گروه سنّی را در اشعارشان بازتاب دادهاند. در دورۀ معاصر به دلایل گوناگون، نگاه به کودک جنبههایی تازه یافته و بازتاب آن در شعر و نثـر فارسی بسامد بیشتری داشته است؛ چنانکه در دهههای اخیر بهویژه دهۀ هفتادْ شاعران، نویسندگان، مترجمان، نقاشان و پژوهشگران بسیاری در حوزۀ ادبیات کودک به فعالیت پرداخته-اند. در شعر کودک این دهه، ترانـههای کودکان، قصههـای منظوم شاد و توجه به میهن با نگاه دیـنی رواج بیشتری داشته است. در این تحقیق، تربیتِ مبتنی بر شیوه-های تأثیرپذیری از قرآن در شعر کـودک دهۀ هفتاد به روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که شاعران کودک دهۀ هفتاد با زبانی ساده و گویا برای کودکانْ از مضامین و مفاهیم قـرآنی به شیوههای گوناگـون استفاده کـرده و افزون بر آموزههای مبتنی بر تلمیح، اشاره و اقتباس، از آموزههای مبتنی بر اثرپذیریهای تلمیحی، گزارهای، وامگیری واژگانی و ترجمۀ واژگانی، بیشتر بهره برده-اند. |
کلیدواژه ها |
تأثیرپذیری، تربیت، دهۀ هفتاد، شعر کودک، قرآن. |
وضعیت: پذیرفته شده |