تحلیل محتوایی قصه‌ها، حکایت‌ها و داستان‌های کتاب‌های فارسی مقطع ابتدایی
کد مقاله : 1166-TARVIJ18 (R2)
نویسندگان
مریم ذاکری دیزج یکان *1، رقیه همتی2
1آموزش و پرورش
2دانشگاه پیام نور
چکیده مقاله
چکیده:
داستان، قصه و حکایت نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری شخصیت کودک دارند. کودکان با استفاده از داستان‌های به کار رفته در کتاب‌های فارسی دورۀ ابتدایی به شکل رسمی با این نوع ادبی آشنا می‌شوند. پایداری، شجاعت، نوع دوستی، امیدواری، آزادگی، جوانمردی، طرفداری از حق و حقیقت و استقامت در برابر زور و ستم ارزش هایی هستند که کانون مرکزی بسیاری از قصه‌ها و داستان‌ها و حکایت‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. انتخاب انواع ادبیات داستانی خوب در کتاب‌های آموزشی کودکان امری است که باید مورد توجه مؤلفان و مربیان کودکان قرار بگیرد. تحلیل محتوای این نوع ادبی در کتاب‌های فارسی دورۀ ابتدایی با هدف دست یافتن به نکات قوت و ضعف و نیاز سنجی کودکان مسأله‌ای است که در این مقاله مد نظر قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان داد که حکایت‌های آموزنده نقش مهمی را در ادبیات منثور برای کودکان برعهده دارند و قصه در مرحلۀ دوم قرار دادند و داستان‌های نوین خیلی کم در مرکز توجه هستند و روی هم رفته تفکر انتقادی را به کودک می‌آموزند
کلیدواژه ها
کلیدواژگان: حکایت، قصه، داستان، کتاب فارسی، دورۀ ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده