بررسی سیمای خانواده در رمان رؤیای تبت
کد مقاله : 1205-TARVIJ18 (R1)
نویسندگان
حمید رضایی *1، حمیده بهرامی2
1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی
چکیده مقاله
خانواده، اولین نهاد اجتماعی است که روابط و مناسبات میان اعضای آن، معمولاً دست مایة تصویرسازی و خلق هنری در فضای داستان قرار می‌گیرد. فریبا وفی از جمله زنان نویسنده‌ای است که در انعکاس تصویر خانواده در ادبیات داستانی معاصر فارسی مؤثر بوده است و در رمان‌های او بستر خانواده با نقش اصلی رمان پیوندی ناگسستنی دارد. مبنای کار این تحقیق رمان «رویای تبت» است و با رویکردی جامعه‌شناسانه و کاربست روشی توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. خانواده در رمان‌های فریبا وفی به ویژه رمان‌ انتخاب شده نقش مهمی را ایفا می‌کند و همه زنان و مردان این رمان بیش از هر چیز در قالب خانواده نشان داده شده‌اند. وفی در به تصویر کشیدن خانواده رویکردی آسیب‌شناسانه را انتخاب کرده است و خانواده‌های به تصویر کشیده شده در رمان‌های او، خانواده‌هائی خوشبخت نیستند و نمی‌تواند در ارائه کارکردهای خود موفق عمل کنند. در این رمان‌‌ تنها خانواده جاوید و شیوا بیش از همه با مؤلفه‌هایی از قبیل روشنفکری، هرمی نبودن ساختار قدرت، تضعیف روابط خویشاوندی، عدم پایبندی استوار به مذهب و... در طیف هسته‌ای مدرن قرار می‌گیرد و بقیه خانواده‌ها، خانواده‌هایی سنتی و هسته‌ای هستند.
کلیدواژه ها
: ادبیات داستانی، خانواده، رویای تبت، فریبا وفی.
وضعیت: پذیرفته شده