تأثیر داستان های هانس کریستین آندرسن و ژول ورن بر هوش معنوی کودکان |
کد مقاله : 1246-TARVIJ18 (R1) |
نویسندگان |
مریم سعید * مدرس حق التدریس دانشگاه آزاد مشهد |
چکیده مقاله |
تقویّت هوش معنوی کودک را به تلاش برای دستیابی به اهداف وجودی خود و کسب ارزش ها سوق می دهد. هر اثر ادبی که در دنیا خلق میشود، ویژگیهای منحصر به خود را دارد و سبک و روش ارائه ایده و خلّاقیّتهای نویسندگان با توجه به تفاوت روانی و فکری شان متفاوت است. هانس کریستین آندرسن و ژول ورن، دو نویسنده با سبکها و موضوعات مختلف در زمینه ادبیّات کودک هستند. آثار هر یک از این دو نویسنده به تنهایی می تواند یک منبع غنی و مؤثر برای انتقال ارزش های معنوی به نسلهای آینده باشد. هدف پژوهش حاضر تأثیر داستان های هانس کریستین آندرسن و ژول ورن بر هوش معنوی کودکان است و به روش (توصیفی -تحلیلی ) می باشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که آندرسن و ژول ورن سعی میکنند به خاطر وجود عواطف و احساسات در کودک، آثار خود را به نحوی به نگارش درآورند که از جهتی به دلیل وجود این عواطف، نشانه های سرگرم کننده داشته باشد و از جهتی دیگر، رویاپردازی و آینده نگری و امید را در وجود کودکان رشد دهند و به سلامت جامعه کمک کنند. از نظر هوش معنوی، هر دو نویسنده به کودکان ارزشها و آموزههای معنوی ارائه میدهند و بر اهمیّت برای تربیت و رشد فکری و اخلاقی کودکان تأکید دارند، اما با روی کردهای متفاوتی این اهداف را تحقق میبخشند. |
کلیدواژه ها |
ادبیّات کودکانه، هانس کریستین آندرسن، ژول ورن، هوش معنوی. |
وضعیت: پذیرفته شده |