**برهم‌کنش متن و تصویر در کتاب‌های « خداحافظ راکون پیر » و « امین‌ترین دوست» از کِلِر ژوبرت**
کد مقاله : 1255-TARVIJ18 (R2)
نویسندگان
فرشته محجوب *
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده مقاله
« خداحافظ راکون پیر » و « امین‌ترین دوست» متعلّق به گروه سنّی« ب و ج » از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و به زبان فارسی است که به وسیله‌ی کلر ژوبرت نوشته و تصویرگری شده است. ژوبرت به دو زبان فارسی و فرانسه داستان می‌نویسد و از معدود نویسندگانی است که تصویرگری آثارش را خود بر عهده دارد و پیوسته کوشیده است به مدد تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های علوم تربیتی، ادبیات کودک و نیز حوزه، با مهارتی خاص دنیا و حقایق زندگی را به زبانی ساده برای کودکان توصیف و ترسیم نماید. مضمون دو کتاب مذکور شناساندن خدا به کودک در بازه‌ی زمانی دبستان است. مقاله‌ی حاضر بر آن است به شیوه‌ی تحلیلی ‌ـ توصیفی محتوای آن را با اصول تصویرگری کتاب کودک بررسی کرده و میزان موفقیّت آن را در تعلیم آموزه‌های خداشناسی تبیین نماید. یافته‌ها حاکی از آن است که تصاویر این دو کتاب در مواردی همچون هماهنگی متن و تصویر، مکمل بودن تصاویر برای حال وهوای داستان‌ها، فهم بیشتر متن با کمک تصاویر، فرم و ترکیب رنگ تصاویر، هماهنگی قطع و اندازه حروف با یکدیگر، تناسب، ترکیب‌بندی و محل قرار گرفتن عناصر تصاویر، تناسب تعداد تصاویر با تعداد کل صفحات کتاب، هماهنگی وتناسب تکنیک انتخابی تصویرسازی باسن کودک در حد مطلوبی بوده است. تصویر در کتاب‌های داستان اولین روزنه‌ی ارتباط کودک با دنیای خیال است و به او می‌آموزد که در نقاشی، چگونه ارتباط میان خطوط به ایجاد شکل و نیز ارتباط میان رنگ‌ها، به ایجاد حجم و واقعی جلوه‌دادن پدیده ها می‌انجامد.
کلیدواژه ها
خداحافظ راکون پیر، امین‌ترین دوست، کتاب‌های داستانی‌، تصویر، متن، خداشناسی.
وضعیت: پذیرفته شده